De populära ängelböckerna

Det var en ganska stor överraskning för mig, hur lite jag skulle njuta av den här trilogin. Att jag i stället skulle bli irriterad, nästan provocerad. Jag hade noga valt ut Penryn and the end of days för att jag fått uppfattningen att det skulle vara något (förhållandevis) nytt, vågat, och annorlunda. Alla gillar dem och de har höga betyg på goodreads. Men dessvärre var detta inte något för mig. De är inte dåligt skrivna eller så, de gav mig helt enkelt ingenting. 
 
Jag förstår att det är jag som är minoritet här och jag vill inte trampa någon på tårna genom att dissa deras favoritbok, (jag vet ju hur personligt jag tar det när någon kritiserar Bone Season ;) men för mig var innehållet extremt tunt och otillräckligt i Penryn-trilogin. Man bör veta innan man sätter igång att inga eller få av frågorna besvaras om vart de här änglarna kom ifrån. Man får heller inte riktigt veta hur och varför, och det tycker jag är bra att vara förberedd på så att man inte blir besviken. Men det finns nog mycket annat att gilla beroende på vilka förväntningar och vilket tycke man har. 

Den första boken, Angelfall, börjar otroligt starkt tycker jag. Jättebra faktiskt. Vad som helst kan hända, och introduktionen av varje relevant karaktär är riktigt uppslukande. Min personliga favorit är inte Penryn, utan hennes vansinniga mamma. En allvarlig och inte alls komisk situation i verkligheten, men som inslag i en apokalyptisk serie blir det humorisktiskt på ett rått sätt som man sällan ser i amerikanska ungdomsböcker och särskilt inte från mammor. Det uppskattade jag. Susan Ee har varit vågad på flera sätt vad gäller relationer och våld, men tyvärr är hon lika feg (eller bara ovillig) som andra författare i dessa genrer när det gäller sex. För Gud förbjude att folk faktiskt får ligga i ungdomslitteratur! På riktigt alltså, det är förbjudet (för änglar åtminstone) att ligga med människor i dessa böcker. 
 
Jag tycker inte att de andra böckerna, World after och End of Days, börjar lika starkt. Tvärtom så tycker jag att allt bara "fortsätter" och att tvåan upprepar mycket från ettan. Jag ser inga riktningar eller mål, det bara går liksom. De två rekommenderar jag bara för läsare som verkligen gillar Angelfall. Men om man inte blir imponerad av den så tror jag knappast man får ut något av uppföljarna. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0