The 5th wave (filmen)

Yes, vilken bra film! 

Jag har hållit mig borta från alla recensioner och beskrivningar av den här boken, för jag vill vara helt o-spoilad när jag ser filmen. En underbar känsla, att veta i princip ingenting, och sedan svepas med i en helt ny och spännande intrig. Som jag ser fram emot böckerna nu! Hoppas verkligen att de filmatiserar de resterande böckerna ockå. 
Det är väl få som inte stött på the 5th wave vid det här laget, men jag ska hålla det så kort och spoilerfritt som möjligt: Vi, människor, är under attack av främlingar från ovan som vi kallar "the others". Deras krigsföring går inte ut på att storma oss med soldater, utan de sköljer bort oss med olika metoder tills bara ett litet urval av överlevare finns kvar. Det är härifrån handlingen börjar. 
 
Jag var inte beredd på att tycka så mycket om Cassie som jag gjorde. Hennes story kändes vid första kontakten lite gjord, och kanske hade jag kunnat tycka hon var lite typisk, men det gjorde jag inte. Jag hade jättelätt att känna med henne trots det välanvända "leta mitt småsyskon under jordens undergång"-scenariot. Detsamma med de manliga karaktärer som dyker upp under filmen, inget av det typiska bekommer mig för handlingen är ju verkligen bra. 

Filmen är snygg, spännande och bara en gnutta förutsägbar. Om man är inställd på att "klå" intrigen, ja då kommer man nog att lyckas. I alla fall vissa bitar, om man har det som mål. Men om man bara låter sig följa med, njuta av handlingen och inte överanalyserar, då är det en riktigt spännande och överraskande mysig film. Jag var inte beredd på det, men blev mycket glatt överraskad. 

Kommentarer
Postat av: Monika

Oj, nu blir jag ju jätteglad! Har bara läst dåliga recensioner av den här filmen, men kunde ändå inte låta bli att köpa filmen. Jag har ju läst boken, men jag hoppas ändå att jag kommer att gilla filmen :)

Svar: Jag tror det är för att jag inte läst boken som jag gillade filmen så mycket, men jag hoppas verkligen att du ska gilla den också :)
boklotus

2016-06-13 @ 16:55:00
URL: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0