Skrivandet, Böcker, Övrigt - Hej!

Men hallå bok och bloggvärlden! 

Jag vet varken vart jag ska börja eller sluta med det här inlägget, men jag kände plötsligt så starkt för att skriva hur jag tänker och känner, så plötsligt hade jag loggat in på blogg.se och nu är jag igång. Om vi startar med den här bloggen, så har jag älskat att skriva i den och tänker inte lägga ned den. Jag tror bara att fokuset hunnit skifta några gånger tills jag slutligen inte ens ville skriva. 
 
Poängen med boklotus var att dela med mig av böcker och tips till dem som har svårt att hitta sitt nästa bokval. (Bör tilläggas att jag då varken hade upptäckt goodreads eller hur mycket bokbloggar det fanns/finns). Tanken var att de med samma smak som mig skulle kunna gå hit och hitta inspiration. Men ett problem med det är att jag sällan/aldrig gillar det jag läser längre, och då vill jag inte göra ett inlägg om det, för jag hatar att kritisera. Vilket är hemskt ironiskt för kritik är typ det enda jag har att komma med om det mesta jag läser nu för tiden. Men det är inte sådant jag vill skriva om, jag vill skriva om det jag gillar. Och vem kommer hitta tips om jag bara sågar allt jag läser? ;)

Ett annat bekymmer är att jag någon gång under bloggens gång blev för påverkad av de många bokbloggar som mer går ut på att recensera böcker. Det har inte varit min avsikt men det blev ändå så ett tag och det tyckte jag inte riktigt om. Att strukturera upp inläggen och försöka recensera en bok känns som ett jobb, och jag vill helt enkelt kunna säga "skitbra bok, läs den om du gillar sånt här". Och jag vill verkligen inte behöva ursäkta att boken jag skriver om är gammal, det är inte heller poängen, att bara recensera nya böcker. Så, jag ska hitta tillbaka till ursprungsidén framöver, med lite förändringar/förenklingar. Känner jag för en lång utläggning om något genialt (kommer väl nästa gång jag läser Brandon Sanderson) så gör jag det, och om jag inte gillar en serie så får det räcka med att säga att det inte var något för mig. 

För att fortsätta på kritikspåret så har jag hamnat i samma känsla som jag hade 2008-2009 när jag påbörjade min förra bok. Jag gillar inget jag läser, eller rättare sagt så älskar jag inget jag läser och det är tydligen ett problem för mig. Även det jag gillar vill jag ändra på, hittar bara fel, så jag känner snart för att ge upp och bara skriva något själv i stället. Något för mig, från mig, till mig. För, det har blivit så uppenbart på senare tid att jag inte har samma smak som folk. Samma smak i genrer - javisst. Men när det kommer till upplägg, tillvägagångssätt, karaktärer och innehåll verkar min smak ofta skilja sig. Det kan också vara så att jag läser fel recensioner nu för tiden och hänger på fel sidor, jag kanske måste hitta tillbaka till de bloggar jag tyckte om på den tiden jag tog mig tid att läsa bloggar. Där kanske jag äntligen kan återfinna känslan av gemenskap, att det finns fler som tycker som jag. Och framförallt kanske jag kan hitta tips på böcker jag faktiskt kommer tycka om. 

Så tack för idag, nu ska jag för första gången sedan typ 2014 gå in på bloglovin och läsa mina favvobokbloggar :) 
Och sedan ska jag påbörja mitt nya kortfattade sätt att skriva om böcker på boklotus. Får se hur det går, med tanke på att det här inlägget är bland det längsta jag skrivit. Men det får bli som det blir, jag hoppas det blir kortare framöver men jag tänker inte ha någon mall. På återseende hoppas jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0