4 tjejer ska bli 1

Ännu en gång uppdagas när jag är klar med en trilogi, att det inte är en trilogi. Jag har sett blandade reaktioner på att ytterligare två böcker av The Selection kommer släppas, nästa beräknad till 2015. Jag vet inte jag, jag känner att The One avrundar "trilogin" ganska perfekt. Vad som än dyker upp i de kommande böckerna borde i så fall ha inkluderats i trilogin från början.
 
Jag gillar de här böckerna, men i ärlighetens namn hade man kunnat komprimera dem. Tävlingen hade kunnat vara första boken, med små smakprov och frestelser om rebeller och intriger längre fram. Sedan hade det kunnat utvecklas vidare tillsammans med vad nu Kiera Cass har tänkt sig för de två nya uppföljarna. Det verkar också finnas väldigt många mellanböcker, 0.4, 0.5, 2.5 och 2.6 tillexempel. Kanske hade det varit bättre att göra tre lite tjockare böcker ursprungligen med nåra fler perspektiv i stället för att hålla på så här? Fast det här är ju inte mina böcker, så jag ska nog bara hålla tyst ;)

America har äntligen bestämt sig för vad hon vill ha, och hon tänker kämpa för det. Hon vill också kämpa för att göra Illéa till en bättre plats för alla. I det får hon från vissa håll stort stöd och från andra starkt motstånd. Många av hennes tidigare små problem har eskalerat och blivit riktiga käppar i hjulet. Kungen är fast besluten att använda henne till sina egna ändamål samtidigt som han gör allt för att sabotera, sydrebellerna har tröttnat och tar till våld mot alla som står i deras väg, och nordrebellerna vill också använda henne som en spelpjäs. Det faktum att hennes älskade har känslor för en annan är inte ens deras största bekymmer.
 
Jag underhålls fortfarande och uppskattar de dramatiska upptrappningarna i The One. Men det här är boken där det inte längre håller fullt ut att bara fortsätta historien. Det hinner aldrig bli barnsligt eller uttjatat, men det har hunnit utvecklas en smula till det jag befarade i första boken. Jag kan tycka att flera karaktärer reagerar lite orealistiskt och att ingen egentligen är lika smart längre. Det var också tråkigt att det aldrig blev mer. Intrigerna stannade kvar i light-version, och jag vill dra mig för att kalla serien för dystopi. Samtidigt är detta den hårdaste av böckerna. Annars är det en generellt mysig atmosfär och böckerna går snabbt att plöja igenom. Jag tyckte om dem, men tror tyvärr att de riskerar att glömmas bort i längden.

(Tidigare: The Selection, The Elite)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0