goodreads

Eftersom jag har så lite tid för bloggen och läsning för tillfället känns det lämpligt att klämma in en bokbloggsjerka bland de glesa inläggen. Det var dessutom en lättbesvarad fråga den här veckan:

Har du ett konto på Boktipset, Goodreads eller båda? Vilken av dem är bäst och varför?

Jag har inte Boktipset, men Goodreads använder jag flitigt. Eftersom det är så få i min omgivning som kan tipsa mig om böcker i de genrer jag gillar så är goodreads ett fantastiskt verktyg för att hitta nya böcker. Det är användbart när man fastnat i en viss typ av böcker inom en genre också, det är lätt att navigera och hitta väldigt lika böcker. På senare tid har jag även börjat skumma kommentarer, som kan vara till hjälp för att se om boken är vad den utger sig för att vara. Jag avskyr när böcker utlovar en sak men visar sig vara något annat.

Men det bästa med goodreads är att min att-läsa-lista går att sortera på så många vis. Titel, författare, antal sidor, betyg, utgivning mm. Det jag tittar på nästan först av allt är om boken jag "skrivit upp" är en del av en serie eller inte. Om utgivningen är nära förestående men det står #1 vet jag att jag kan lägga den långt bort på att-läsa, så jag slipper vänta så länge på #2. När man börjar ha några hundra böcker på önskelistan är det jättepraktiskt med goodreads =)

 

Kommentarer
Postat av: Bokslukaren

Det låter mycket praktiskt, måste nog ge mig in på det här med Goodreads...

Svar: Ja det är det, och de personliga boktipsen man får när man betygsatt visst många böcker är faktiskt riktigt bra också =)
boklotus

2014-01-25 @ 17:27:51
URL: http://www.bokfavoriter.blogspot.com
Postat av: Ella

Goodreads är min första anhalt för boktips och för att läsa fler åsikter om en bok är värd att läsa

Svar: Min första och nästan enda anhalt också :p
boklotus

2014-01-25 @ 18:41:06
URL: http://bokbild.wordpress.com
Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Det tycks vara en del som talar för Goodreads, om jag nu ska välja något.

Svar: Det är ju bra att man kan kolla runt utan att skaffa ett konto, det går att bryta ned en genre till minsta möjliga beståndsdel och leta bara en viss typ av bok. Men vill man lägga dem till minneslista eller kolla andra utgåvor är ju konto nödvändigt tyvärr :p
boklotus

2014-01-25 @ 18:51:09
URL: http://holavedsbrudar.blogspot.se/
Postat av: C.R.M. Nilsson

Goodreads är verkligen hur bra som helst :)

Svar: Instämmer, det är jättebra :)
boklotus

2014-01-25 @ 19:49:45
URL: http://lacrimamens.com/blog/
Postat av: Monika

Det är nog möjligt att lägga precis hur mycket tid som helst på Goodreads :)

Svar: Verkligen!
boklotus

2014-01-26 @ 08:52:52
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: KajsaLisa

Verkar som Goodreads fungerar bra när man kollar runt bland bloggarna. Den andra verkar vara en hemsnickrad kopia. Stora globala system är nog det bästa, om man inte vill lägga ned en massa tid på krångel.

Svar: Går inte komma ifrån att man når mer också, fast det beror kanske på vad man letar. Boktipset är nog bättre om man enbart läser svenskt, tror jag =)
boklotus

2014-01-26 @ 11:35:36
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0