Nyckeln

Mörk, fascinerande och magisk, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg levererar! Den långa väntan är äntligen över, för oss läsare och för de utvalda. Alla de här böckerna är väldigt tjocka (även om Nyckeln tar priset) så det känns som mer än bara tre böcker. Sidantalet kombinerat med den skarpa skildringen av karaktärer ger känslan av en mycket längre serie. Det är verkligen tråkigt att behöva lämna den här världen nu.
 
Jag älskar när författare kastar in nya karaktärer, eller smyger in dem. Särskilt när det handlar om magi, allt nytt blir så himla spännande. Och det blir en hel del nytt i Nyckeln. Stunder vi väntat på i två böcker får äntligen utspela sig, och stunder man aldrig kunnat ana fyller på spänningen. Det har varit så tillfredsställande hur allt blivit som jag tänkt mig i de här böckerna, även om det hänt mycket oförutsett med, men i Nyckeln bröts mönstret. Jag var helt övertygad om att jag "visste" en grej, som jag också såg fram emot ganska mycket. Men jag hade fel! Nämligen [Viktor. Alltså, skulle aldrig Viktor och Minoo bli ihop?! Eller åtminstone hångla lite, jag var övertygad om att det skulle bli de två till slut. Trodde att Gustav var ett sidospår för att lura läsaren, jag slutade inte hoppas på Viktor förrän... ja, ni vet ju] Blev faktiskt ganska besviken på det.
 
Jag kan inte upprepa detta tillräckligt: läs den här trilogin. Den är full av humor, känslor, överraskningar, och en hel del tänkvärt. Jag kan inte avgöra om jag favoriserar ettan eller tvåan, men alla är ändå nästan lika bra. Bra jobbat, Sara och Mats!

(Tidigare: Cirkeln och Eld)

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag har också precis läst Nyckeln, men jag blev nog lite besviken på den. Den var fortfarande gräsligt bra, men nu upplevde jag det som att det var för mycket utfyllnad i den.

Svar: Jag upplevde den också som lite långsammare på vissa ställen, fast det är ju som du säger ändå en gräsligt bra bok. Det beror nog på om man jämför den med de tidigare böckerna eller andra böcker i allmänhet. Jag gillade de första mer, dock har jag inte skrattat så mycket som i den här när vattenelementet flippar ut :D
boklotus

2014-02-06 @ 06:35:31
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Nike

Jag tycker att böckerna i den här serien bara blev bättre och bättre :) Åh, när ska filmen komma...

Svar: Jag är extremt nyfiken på den där filmen, jag hoppas bli lika glatt överraskad som när jag läste första boken :)
boklotus

2014-02-22 @ 19:13:52
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0