Pliktläsning, kontrollbehov och serier

Under de snart två år som jag tagit del av den svenska bokbloggsvärlden har jag sett en del inlägg om stress och pliktläsning. Läsare/bloggare som tappar sin passion för läsning och böcker för att det blir ett måste, och alla är vi väl överrens om att det inte ska kännas så. Jag är mitt uppe i det just nu, jag pliktläser. Men det har inte med bloggandet att göra, det är mitt satans kontrollbehov. Jag kan inte mentalt stryka en påbörjad serie eller bok, jag måste checka av den.
 
Men så kan man inte tänka, och jag måste lära mig att ge upp i stället för att envist fortsätta bara för att få ett avslut. Inspirerad av några inlägg från bland annat Bladvändaren och Fridas Bokhylla har jag nu gjort en lista åt mig själv. En lista som ska göra det enklare för kontrollhjärnan att visualisera. Jag måste inte läsa klart serier som inte känns roliga att fortsätta med, jag kan stryka dem. Det är iaf vad jag ska börja intala mig ;)
 

De här serierna tänker jag utan tvekan FORTSÄTTA med, för att jag vill:

Här är några jag tvekar inför men inte gett upp hoppet om, får se om jag har lust någon gång:

Jag vet inte varför jag inte vill avsluta dessa, t.ex Dust och Dead Until Dark gillade jag verkligen. Men jag är inte intresserad av att fortsätta vidare. De blir STRUKNA:


Läsning ska vara roligt. Det finns inget man måste läsa, man ska bara läsa det man vill.

Kommentarer
Postat av: Shamandaliex

Jag har med skrivit nåt om det här för ett tag sen och du har så rätt! Men ibland känner man nåt år senare att man ändå vill fortsätta en serie så ibland behövs ju bara lite tid!

Svar: Ja så blir det nog för mig med Matched, jag blir kanske sugen på trean igen om nåt år! Just nu känns den bara som ett måste för att få avslut, just såna känslor jag måste ändra på :p
boklotus

2014-04-13 @ 18:31:02
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0