Bokomslag, när de byter

Jag tror att jag är en av få bokälskare som inte har något emot när förlag byter omslag på serier/trilogier. MEN, ett stort "men". Det är under förutsättningen att alla omslagsserier får bli hela.
Helt okej för mig om man byter omslag mellan andra och tredje boken t.ex, men då måste man ju se till att den gamla omslagsserien blir fullföljd! Det får ju inte bli så att de som köpte de första omslagen inte kan hitta  matchande omslag till resten av serien.
Jag förstår mycket väl anledningarna till att man byter omslag, ofta brukar jag dessutom gilla de senare versionerna. Men hur man än väljer att göra så tycker jag det är viktigt att vi som köper och läser kan få en fullständig serie.
För mig är det dessutom viktigare att alla omslag matchar än att storleken på böckerna gör det. Jag har hellre en blandad trilogi i pocket, häftat och inbunden så länge det är samma omslagsserie, än tre inbunda i missmatchande omslag.
Hur känner ni andra? Är det frustrerande när förlagen byter omslag, och är det viktigare att bilderna passar än att bindningen gör det?
Beth Revis trilogi Across the Universe är ett bra exempel. Har man köpt tidigare utgåvan kan man inte få tredje boken i passande omslag, dåligt! Nya utgåvorna är dock "hela". 

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag bryr mig faktiskt inte alls om bokomslag men jag är nog en utav få ;) Det är klart att jag tycker att vissa är snyggare än andra men det är inget som påverkar mitt köp..

Svar: Vilken frihet, ett bekymmer mindre då liksom :)
Själv upplever jag att min påbörjade serie blir "förstörd" om jag inte kan få resterande böcker i samma omslag, blir ju ett väldigt onödigt handikapp!
boklotus

2013-10-23 @ 19:26:45
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Gia

Det är frustrerande men det viktigaste för mig är att böckerna är i samma format/storlek :)

Svar: Vad skönt det låter, för det brukar ju alltid finnas i alla fall. Även om man får vänta lite ibland :p
boklotus

2013-10-23 @ 19:35:10
URL: http://bokfrossa.wordpress.com
Postat av: Shamandaliex

Avskyr det! Särskilt när det är långa serier och så ändrar de när det kanske är två kvar. Frustrerande!

Svar: Fy vad retsamt, så får man bara inte göra ;)
boklotus

2013-10-23 @ 22:38:02
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Jag tycker det är oerhört irriterande men som du säger, om det gamla fortfarande finns så kan det väl vara okej men inte annars. Ändrade storlekar tycker jag också är vansinnigt irriterande.

Den här serien som du nämner är ju en av de som blivit mest diskuterade och jag förstår ärligt talat inte bytet här. Inte alls.

Svar: Precis, förstår att folk rasat mot det här bytet. Stjärn-omslagen är ju både passande och har sålts massor av. De plåtigare passar väl handlingen/miljön också, men det borde inte hindra förlagen från att göra klart den första väldigt omtyckta omslagsserien! Finns ju en hel del fan-made de kan köpa upp ;)
boklotus

2013-10-25 @ 10:42:35
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0