Dead Tossed Waves

I The Dead Tossed Waves, De Dödas Strand, får vi följa Gabry vars liv förändras över en natt. Hon vågar egentligen inte trotsa sitt samhälles regler och bege sig till det gamla nöjesfältet med sina vänner, men hennes hemliga kärlek Catcher är nog som övertalning. När de blir attackerade av en inbrytare (zombie) tvingas Gabry fly, och blir ensam kvar när hennes vänner blir bestraffade för lagbrott. De bitna blir infångade medan några försvinner. Gabry kämpar med samvete och självbevarelsedrift, ska hon lämna sina vänner i sticket för rädda sig själv? Kan hon ens rädda sig själv, och har hon egentligen något val?
Till min stora glädje får man större inblick i Carrie Ryans zombievärld i den här uppföljaren. Mer information och bättre förståelse, precis som jag önskade. Zombierna har inte bara olika namn utan också olika funktioner. Jag har lärt mig mycket nytt om hur smittan funkar i denna värld, vilka samhällsförändringar och t.o.m religioner det lett till. Jag gillar verkligen den här strukturen och tycker att författaren haft många spännande idéer.
Tyvärr, till min stora frustration, får vi också hemskt mycket upprepningar av känslolivet från förra bokens huvudkaraktär. Gabry är liksom Mary tämligen gnällig och förvirrad. Inte som att de älskar två personer men inte kan bestämma sig, utan som att de älskar en person första minuten och en annan i andra. (Och ärligt talat, kan någon karaktär bara få ligga någon gång och slappna av sen?)
På andra sätt är karaktärerna olika och det känns fräscht; där Mary är orädd och äventyrslysten, är Gabry eftertänksam och beroende av trygghet. Observera att rädd och feg är helt olika drag, precis som modig och orädd. Det gör mig inget att Gabry är så rädd, för hon är inte feg. Hon är medveten om farorna och vill inte ta risker, men hon gör det ändå för dem hon bryr sig om vilket är modigt tycker jag.
Det fanns faktiskt en twist eller två i den här boken som jag uppskattade, trivs också med den kusliga miljön, och överlag tycker jag det är riktigt spännande!

(Tidigare: The Forest of Hands and Teeth

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0