Warm Bodies

Som allra första inlägg på boklotus skulle jag vilja tipsa om en bok som heter Warm Bodies (eller Varma Kroppar). Den handlar om en Zombie, men om man avfärdar boken grundat på det kan man gå miste om en jättehäftig historia.
Trots att det var något som lockade mig hade jag låga förväntningar på den här boken, dessutom trodde jag att det var någon twilight-imitation vilket det definitivt inte är.
Boken är skriven ur första persons perspektiv, som jag oftast inte gillar annars men här funkar det bra. Den handlar om zombien "R", som börjar tänka och känna och verkligen fångar läsaren.
Jag känner med R, och det är både kul och intressant att han faktiskt är en hjärnhungrande zombie. Jag gillar hur människohjärnor med deras minnen och känslor funkar som knark för zombies. Och jag gillar samtidigt som jag frustreras av det, att läsa allt djupsinnigt som R tänker och känner, när han inte kan uttrycka det p.g.a sin fåordighet.
Själva handlingen tänker jag faktiskt inte gå in på, det enda jag kan säga är att man bör läsa den här boken. Även om det visar sig att man inte gillar den så är det en upplevelse. Själv har jag bara läst den på engelska, dock flera gånger, och Isaac Marion har ett fantastiskt språk. Jag kan inte stå för hur bra den gör sig på svenska.
Första meningen är också bra: I am dead, but it's not so bad.


Kommentarer
Postat av: Swedish Zombie

Warm Bodies var den första boken jag också skrev om, när jag startade Swedish Zombie. Och visst är den bra. Framförallt gillar jag början av boken, R i rulltrappan... så melankoliskt. Den är bra på svenska också, Kristoffer Leandoers översättning är välgjord. Kul att ha hittat din blogg, mkt läsvärt här!

Svar: Jag gillar också början väldigt mycket, och vad kul att översättningen var lyckad för det är den verkligen värd. Roligt att jag kunde bidra med något läsvärt, det blev jag riktigt glad åt att höra! Jag förstår inte hur jag kunnat missa Swedish Zombie, verkligen en sida i min smak som jag absolut kommer följa. Tack för kommentaren!
boklotus

2012-11-04 @ 09:20:13
URL: http://www.swedishzombie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0