Cirkeln & Eld

Idag vill jag tipsa om två ungdomsböcker som jag sträckläste när Eld just kommit ut. De har två författare, Sara Bergmark Elfgren samt Mats Strandberg. Den tredje boken, Nyckeln, kommer ut nästa år.
Jag erkänner att jag var fördomsfull när jag hörde talas om Cirkeln. En svensk ungdomsbok om sex tonårstjejer som upptäcker att de är "utvalda" häxor lockade mig inte alls.
Men där fick jag mig en knäpp på näsan, för det visade sig att jag skulle bli väldigt förtjust i boken och i karaktärerna. Så förtjust att jag rusade till bokhandeln och köpte uppföljaren Eld, för att sluka den på några dagar.
Det var många saker som gjorde mig glatt överraskad när jag plockade upp Cirkeln, det första var språket. För det andra var den mycket mörkare än vad jag trodde, vilket var väldigt positivt. Tredje glada överraskningen var hur många karaktärer man fick följa och hur mycket man faktiskt bryr sig om dem.
Jag hade mina teorier om varför man inte fick följa en av dem jag var mest nyfiken på i Cirkeln, men jag blev jätteglad när man fick en inblick i hennes huvud i Eld. Och det känns ju alltid kul när en teori visar sig stämma ;)
Oftast är det ju inte allt i en bok som man tycker är helt fantastiskt, men jag tyckte ändå mycket om de här två. Det finns handling och det finns känslor, det finns förutsägbara höjdpunkter och oförutsägbara. Det känns verkligen att författarna lagt ned mycket tid i sin berättelse och det uppskattar jag.

Kommentarer
Postat av: Författardrömmar

jag gillade också Cirkeln mer än jag trodde att jag skulle göra. Väntar på att få läsa Eld, men kön på biblioteket var ganska lång. Hoppas jag får den snart.
Tack, och lycka till med din egen bok :)

2012-07-25 @ 19:10:11
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0