Burning for Revenge

Oj, vilken actionfylld del av serien!
Eventuell spoiler, fast enligt mig ofarligt: Jag tyckte redan att de här krigströtta ungdomarna gjort nog för sitt land, men i Burning for Revenge (Så grydde hämndens timme) är de villiga att riskera sina liv för att underlätta motståndet.
Stundvis tyckte jag det var alldeles för långa och ingående beskrivningar av hur man sätter sig i fordonet, lägger i backen, svänger 180 grader, lyfter en traktorskopa, backar, trycker foten mot gasen, osv. Men det är egentligen inget hinder för underhållningen, och det är ändå svårt att ogilla Ellie som berättarröst tycker jag. Såklart kan även hon vara jobbig ibland, men överlag är det en karaktär som jag finner väldigt lätt att gilla.
I de tidigare böckerna har Ellie funderat mycket på vad som gör en människas liv mer värt än någon annans. Är det rätt att döda för att rädda sitt eget liv, vad säger att "mitt" liv är värt mer än det jag tar för att överleva? Sådant är det mindre av nu och jag vet inte om jag tycker det är bättre eller sämre att ungdomarna brutaliserats en aning. Jag tycker att det känns ganska rimligt i alla fall.
Trots mycket spänning, action och miljöombyten så kände jag någon form av otålighet. Lite "kom igen, händ någonting!" Men det gör ju inget annat än händer saker ;) Jag tror att jag vill ha något annat nu, som nämnt är många av böckerna väldigt lika varandra och jag vill läsa något "nytt" i sammanhanget. Men som det verkar av det lilla jag hunnit med av sjätte boken så blir det lite ny utveckling nu.
Jag är fortfarande väldigt förtjust i serien samt stämningen/känslan i den. Det känns tråkigt att den snart är slut!

(Tidigare: #1 Tomorrow, When the War Began, #2 The Dead of the Night
                #3 The Third Day, The Frost, #4 Darkness, Be My Friend)

Kommentarer
Postat av: Författardrömmar

Jag tycker jättemycket om de här böckerna. Har läst dem flera gånger på svenska. Vill ha dem i bokhyllan, vet inte varför jag inte köpt dem än, men det måste nog bli på engelska i så fall.

Svar: Ja det är en bra serie, det kommer kännas tomt när den är slut. Jag har bara lånat de här, men skulle också vilja ha dem i hyllan framöver :)
boklotus

2013-03-19 @ 20:47:51
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0