Mer äventyr i skivvärlden

I The Light Fantastic (Det fantastiska ljuset, bok #2 om skivvärlden) av Terry Pratchett, så fortsätter äventyret där det slutade i första boken.
Återigen får man följa magikern Rincewind och turisten Twoflower med tillhörande bagage på fötter. I den här så är de övriga magikerna på jakt efter trollformeln i Rincewinds huvud, och han själv upptäcker att formeln håller honom vid liv och kommunicerar med honom.
Boken börjar ganska okej och man slängs ganska omgående in i en magisk skog med talande träd, ett pepparkakshus, och en svamp med tillhörande inneboende. Efter diverse äventyr där de träffar döden, hans adoptivdotter, druider, och ännu en barbar började jag faktiskt bli en gnutta uttråkad. Jag kände ungefär så här "men varför tycker jag inte mer om de här böckerna?!" 
Men sedan drog boken tillbaka mitt intresse ganska rejält med "the wandering starshops", som är magiska butiker som dyker upp i lediga väggar om man har tur. De försvinner lika plötsligt som de dyker upp, och jag skulle sååå gärna vilja handla i en starshop! (Spoiler: kistan på fötter är köpt i en sådan).
Så, trots ett smått "tråkigt" mittparti blev boken tillräckligt intressant igen för att jag ska vilja läsa mer om skivvärlden, vilket jag gör nu. Jag tycker fortfarande att det här är speciella, roliga och bra böcker, även om jag stundtals tappade intresset i den här.

(Tidigare: Bild på skivvärlden,
         #1 The colour of magic)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0