All Souls trilogy

Som en del av mitt nya sätt att skriva på bloggen har jag slagit ihop hela All Souls trilogy i samma inlägg. Ett inlägg som inte är en recension utan mer en beskrivning om vad man kan vänta sig / vad jag tyckte om de här böckerna. Trilogin består av:
#1 A discovery of witches (Alla själars natt), #2 Shadow of night, och #3 The book of life. 
 
De här böckerna passar min smak bra. Det är vuxet och genomtänkt, med mycket för karaktärerna och därmed läsaren att utforska och upptäcka. Och det, det är något som jag verkligen saknat. Att få upptäcka saker i bokens historia i stället för att bara snabbt skjutsas igenom ett intetsägande händelseförlopp hos en enda karaktär som man knappt ens bryr sig om. Förvisso följer vi mest bara en karaktär, häxan och historikern Diana Bishop, men jag uppskattar verkligen att det inte bara handlar om henne utan om så mycket mer i den här världens historia och verklighet. Bestående av dolda nätverk av rivaliserande häxor, vampyrer och demoner, som lever och verkar jämte människorna. 
 
Men, det kommer ett "men". De är alldeles för långa! Jag kan inte komma på vad som borde kortats ned, men det blir för långdraget och faktiskt tråkigt under många partier genom hela trilogin. För egen del påverkar det inte vad jag tycker om kvaliteten, eller hur mycket jag tycker om böckerna. Men det förstörde läslusten då jag ofta sköt upp att plocka fram boken. När jag väl tog mig tid, då var jag inne i det och uppskattade upplevelsen. Men det blev lätt att välja något annat att göra än läsa. Ingen bokslukarupplevelse med andra ord, inte för mig i alla fall. Dock önskar jag att fler YA-författare kunde utveckla bakgrunden i sina böcker mer som Deborah Harkness, och tänka på mer än bara sin huvudkaraktär. Ge läsaren lite grund att stå på. 

I det stora hela intressanta och bra böcker, där jag nog favoriserar ettan. Jag rekommenderar dem starkt till den som är ute efter vuxnare alternativ till Young Adult. För vissa är det en varning, för andra är det avgörande: det förekommer en hel del romance. Tror däremot inte det är rätt böcker om man är inne i en lässvacka, är en långsam läsare, eller söker något ytligt och lättsmält.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0