Ljudböcker

Veckans ämne i bokbloggsjerkan ligger mig alldeles för varmt om hjärtat för att jag ska kunna motstå att delta.

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

En gång hatade jag ljudböcker, varje gång jag provade lyssna blev jag obekväm och tyckte att det var pinsamt. Det funkade inte alls och jag blev bara irriterad. Varje gång som någon passionerat övertalade mig att lyssna några meningar kände jag återigen: "pinsamt! Hatar ljudböcker!"

Sedan ändrades hela min värld, när jag upptäckte Jim Dale. (För att mitt förra jobb möjliggjorde ca 40 timmar i veckan av hörlurar = likamed = ljudböcker). Det kanske är för att svenska är mitt modersmål, men att få höra en bok på engelska var så mycket mer övertygande för mig. Inte som att någon högläste en bok, utan det blev som en film i mitt huvud. Jag fick uppleva alla Harry Potter med Jim Dale på ett nytt magiskt vis. Sedan dess har jag älskat ljudböcker!

Självklart har jag även hört en del som jag inte gillat, men det kommer man ju inte ifrån (som med alla böcker). Jag har dock hört många fler bra än dåliga, och kan inte välja bara en som favorit. Det är så många som uppslukat mig och gett mig en större upplevelse tack vare bra uppläsare/skådis. Jag har begränsat mig till tre:

 Uppläsare:    Simon Jones,                          James Yaegashi,                                    Neil Gaiman

(Jag har faktiskt lyssnat hela Engelsfors-trilogin på svenska också, och Julia Dufvenius förtjänar ett hedersomnämnade för ett jädrigt bra jobb!)


Kommentarer
Postat av: Monika

Jag har nog egentligen aldrig upplevt ett tillfälle där jag tänkt "nu skulle man bara haft en ljudbok att lyssna på". Kan inte riktigt se när jag skulle göra det, eftersom jag är alldeles för förtjust i tystnad :)

Svar: På mitt förra jobb upplevde jag den känslan åtta timmar om dagen ;) Det var som att få lön för att läsa böcker! Jag gjorde dessutom ett bättre jobb och färre fel när jag "läste" samtidigt :p
boklotus

2014-05-10 @ 14:02:12
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Vargnatts bokhylla

Jag har aldrig lyssnat på engelska, det kanske jag måste testa :)

Svar: För mig gjorde det stor skillnad i alla fall :)
Vad roligt att du kunde uppleva samma bok flera gånger och den ändå var lika bra, snyggt jobbat av Dan Brown! (Och av uppläsaren förstås)
boklotus

2014-05-10 @ 16:34:38
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: KajsaLisa

Somdu säger,det gäller att hitta tillfällena.Men visst finns risken att en dålig uppläsare kan förstöra en bra bok.

Svar: När man ändå måste göra något tråkigt/jobbigt tycker jag att det är ett perfekt tillfälle att åtminstone få in lite bok-tid samtidigt :D Så sent som idag har jag lyssnat några kapitel (Enchantment) för att göra städningen lite mer angenäm!
boklotus

2014-05-10 @ 16:38:07
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com
Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Du gav mig en idé. Har funderat på att fräscha upp min engelska och det måste vara ett utmärkt sätt att lyssna på ljudböcker. Tack för tipset!

Svar: Det är absolut värt ett försök!
Jag känner som du att ljudböcker inte kan ersätta den vanliga läsningen för mig, men det har berikat mitt arbetsliv och mina städtimmar till ren njutning :D
boklotus

2014-05-10 @ 19:14:00
URL: http://holavedsbrudar.blogspot.se/
Postat av: Therese

Jag håller med. Lyssnade på brittisk inläsning av Fahrenheit 451 och det lyfte boken.

Svar: Vad kul, det gäller att upptäcka vad som funkar för en!
För mig blir det också som du beskriver så där "dubbelt", att om jag lyssnar medan jag gör något så är jag mer koncentrerad på båda liksom :)
boklotus

2014-05-11 @ 11:20:55
URL: http://kattugglan.blogspot.se
Postat av: Skriva läsa leva

Att lyssna på Harry Potter lockar faktiskt. Det skulle kunna funka på kvällen, vid läggdags kanske... Fick veta igår att storytel (tror jag det var) har sömnfunktion, typ att det stänger av sig självt efter så lång tid man vill :)

Svar: Vilken smart funktion! Det ska jag komma ihåg ifall jag börjar lyssna på kvällarna i framtiden :)
boklotus

2014-05-11 @ 12:47:48
URL: http://skrivalasaleva.wordpress.com
Postat av: Lena

Nu har jag inte så stor erfarenhet av ljudböcker, men att uppläsaren spelar stor roll är jag ganska övertygad om. Lyssna på engelska kanske man skulle prova att göra.

Svar: Ja prova det! Jag tycker det blir mycket mer "film-känsla", på ett positivt vis.
Jag hade också problem i början med att jag tänkte på annat när jag lyssnade, men det löser sig om jag sysselsätter mig samtidigt. Plus att man vänjer sig :)
boklotus

2014-05-11 @ 15:01:34
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Zelly

Ljudböcker är en underbar uppfinning men det har aldrig funkar på mig.

Svar: Det funkade inte för mig förut heller :p
boklotus

2014-05-12 @ 20:23:42
URL: http://zellysbokblogg.blogspot.se
Postat av: Freja

Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Men en kanonidé för dem som det passar!

Svar: Ja det är superbra om det passar, jag lyssnade flera timmar/kapitel på jobbet idag. På fritiden hinner jag bara läsa någon kvart här och där så jag är glad att jag "vande" mig vid formatet till slut :)
boklotus

2014-05-12 @ 21:16:57
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Aldrig lyssnat på en ljudbok på engelska faktiskt men borde kanske göra det!

SV: Ja, alla tycker vi olika.

Svar: Ja det funkade för mig i alla fall! Alla försök innan var katastrof, och jag provade ganska många gånger ;)
boklotus

2014-05-13 @ 13:43:43
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com
Postat av: Carolina läser...

Jag lyssnar en hel del på ljudböcker, och undrar nu nyfiket var du får tag på dina engelska ljudböcker? Det är intressanta titlar du har där (har redan läst två av dem), men stället jag använder (Storytel till mobilen) har inte dem. Så var?? Och lyssnar du via skivor eller mp3, telefon eller annat??

Svar: Känns som jag hört så mycket via just Storytel, men i början var det en del skivor från cdon, ebay, tradera och biblioteket. Fast nu vill jag bara ha i mobilen, gärna mp3. Jag hade en väninna jag kunde låna av förut för hon kan inte läsa vanliga böcker, men hon har också upptäckt Storytel nu ;) Tipsa gärna ifall du vet andra sådana sidor!
boklotus

2014-05-14 @ 10:41:17
URL: http://carolinalandin.blogspot.com
Postat av: Carolina läser...

Jag ser nu att ItunesStore har en hel del ljudböcker att ladda ner, bl a de flesta av Sanderson tror jag. Men det kostar ganska mycket, dyrare än Storytel de flesta.

Svar: Ja de verkar ha mycket intressanta titlar, synd att det är lite dyrt och att man måste ha itunes :p
boklotus

2014-05-14 @ 21:03:10
URL: http://carolinalandin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0