Warm Bodies (filmen)

I helgen blev det äntligen min tur att se årets (av mig) mest efterlängtade film, Warm Bodies.
Om jag ska tänka bort boken så tycker jag att det är en skitbra film. Jag gillar den och tycker att de fångat en känsla som är både roande och rar; i en zombiefilm.
Men nu har jag ju faktiskt läst boken några gånger, och då blir det såklart en del att sakna. Men jag tycker ändå att filmen var bra och det är ju kul.
Men jag tycker det är lite synd att de hollywoodiserat den, redigerat bort det som är för "hemskt". En tydlig grej för mig är att Julie är så oskuldsfull jämfört med boken, och jag gillar ju den mer realistiska, hårda Julie. En annan större ändring chockar lite i slutet av filmen. Det gör mig dock inte mig så mycket, fast jag reagerade på det och föredrar bokens lite mer ångestladdade atmosfär. Även om den samtidigt är väldigt humoristisk, och det tycker jag däremot att de fångat superbra i filmen.
Något jag riktigt saknade var hela scenen/kapitlet på "the orchard". Det hade jag velat ha med, men jag får väl nöja mig att uppleva det i bokform. Saknar också Stadiumet och har sett fram emot och se hur de skulle göra det i filmen, men jag tycker även att en stadsdel känns ganska rimligt då det faktiskt rymmer mer folk.
Det finns en scen i filmen som jag tycker är briljant, och det är just i början när R tänker att det måste varit så mycket lättare förut. När människor kunde kommunicera och nå varandra, men det enda man ser är folk som går runt med sina mobiler, som zombies, och inte når varandra alls. Genialisk scen! (Som faktiskt sammanfattar en känsla som är ganska överhängande genom hela boken).
Överlag en riktigt bra film tycker jag, vare sig man läst boken eller inte. Det kan ju inte bli fel när man har en zombie som blir kär i en levande ;)

Kommentarer
Postat av: Carro

Boken har stått i min bokhylla alldeles för länge och jag skulle vilja läsa den innan jag ser filmen, men det finns ju så många böcker som jag också vill läsa så den prioriteras alltid bort :P

Svar: Jag skulle nog se filmen först om jag hade chansen. Man blir ju sällan besviken på boken om man tar filmen först, däremot händer det ju oftare att man blir besviken på filmen om man redan läst boken =p
boklotus

2013-05-30 @ 19:09:10
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: 23 minuter

jag gillade filmen men håller med dig om att det är en hel del som saknas från boken. Hade till exempel oxå gärna velat se hur stadiumet såg ut :)

Svar: Ja det är en av de saker jag var mest nyfiken på, samt händelserna på baren/krogen som helt var borttaget. Men det var ju trots sånt en väldigt bra film, bra gjort tycker jag =)
boklotus

2013-05-30 @ 20:31:25
URL: http://tjugotremin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0