Fortsättningar, serier

Trilogier, duologier, uppföljare, prologromaner, med mera.
Jag har funderat lite på det här med serier och liknande, och hur jobbigt jag tycker att det är när man hittat en suuperbra bok, och så måste man vänta åratal innan fortsättningen!
Jag gillar verkligen att sträckläsa serier. Att vara inne i stämningen genom alla böckerna eller åtminstone bara låta det gå några veckor (ev. månader) emellan så man inte glömmer för mycket eller tappar känslan. Duologier och trilogier är en sak, då kanske man kan stå ut med bara en per år. Men en del författare vill ha längre tid på sig, och ibland kan det ju visa sig bli sju-åtta böcker eller mer = många år.
Så jag har mer eller mindre avsiktligt börjat skjuta upp böcker som jag inte kommer få läsa klart på väldigt länge. Ett annat problem eftersom böckerna inte alltid finns (på engelska) på vår bibbla är att jag måste köpa dem själv, och då vill jag ha pocket, och då måste jag vänta ännu längre. Men med vissa så är det ju verkligen värt det!
Exempel på några jag längtar, men som jag motvilligt väljer att vänta med: 






(Årtalen avser det år som sista boken i serien förväntas släppas. Osäker om Between bara är duologi eller om det kommer en tredje ännu längre fram. Nightmare Affair är första i en serie men utan info om hur många uppföljare eller när de kommer)

Kommentarer
Postat av: Nike

Men ååååh, lägg av! Menar de att det ska ta RR Martin SJU ÅR att klämma ur sig de beräknade två sista böckerna i serien? Gaaaah! Förstår om du vill vänta ;) Fast å andra sidan är det ju rätt lugnt nu när tv-serien har kommit; när nästa bok kommer är det ju bara att se om tv-serien så är man uppdaterad på nolltid :)

Svar: Ja han har sagt att varje bok tar fem år, och att 6an väntas komma ut till 2015! Men om vi har tur kanske han får upp farten och blir klar med 7an till 2019 ;) Ja det är tur att serien finns, kan knappt vänta tills tredje säsongen kommer ut!
boklotus

2013-03-20 @ 19:00:53
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0