Mistborn, 300 år senare

Brandon Sanderson skrev den här boken som en skrivövning, men den blev ändå publicerad då man tyckte att den blev så lyckad.
Det är en fortsättning på Mistborn-trilogin och benämns som #4 (samtidigt som stand-alone vilket är förvirrande), men den har inte så mycket med de tidigare böckerna att göra. Det mesta som rör trilogin är städer eller gator som har namn från karaktärerna, lite släktingar, och en del uttryck. I övrigt är det tyvärr väldigt lite kopplingar.
Personligen blev jag inte så förälskad i The Alloy of Law, det beror nog mer på omgivningarna än karaktärerna för dem gillade jag. (Jag är nog inte redo för det här med western-känsla i bokform. Inte ens när jag vid något tillfälle fick lite steam-punk känningar ;)
Den handlar om Wax som efter tjugo år som lagman i The Roughs måste återvända till den stora civiliserade staden och ta hand om sitt arv och sin titel. Väl etablerad i sitt nygamla hem ställs han inför äventyr som trolovning, rånförsök, gåtor, samt en liga banditer som på oförklarligt vis lyckas råna massa tåg på värdefulla gods.
Det finns övernaturliga element i boken precis som i de andra, men det känns inte som en fantasy. Det är inget problem för mig, jag gillar många böcker som utspelar sig under andra perioder och miljöer än klassiska fantasyböcker, men här kändes det faktiskt lite som en "vanlig" bok.
Jag är faktiskt faschinerad av det här med viktorianska western, industrialiseringen och tågets framfart, men trots att den här boken känns utspela sig i väldigt liknande miljö/tidsepok så tilltalar det mig inte riktigt. Det var alldeles för lätt att glömma att det faktiskt är en fantasy och att det utspelar sig efter Mistborn.
Det är trots allt en bra bok med otroligt spännande slut/epilog, den ger mig inget annat val än att längta efter den femte boken som är en fortsättning på The Alloy of Law.

(Tidigare: Mistborntrilogin 1, 2 och 3)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0