Häxor i faggorna

Ett äventyr i sagornas tecken utspelar sig i Witches Abroad, som är #12 serien Discworld. Hittills har jag favoriserat häxböckerna och gör det än. Dock tycker jag inte den här var lika bra som de tidigare.
Vad är fairy godmother på svenska förresten?
I Häxor i faggorna är det hur som helst en fairy godmother som går bort, vilket resulterar i att trollstaven måste ärvas av någon annan som kan axla rollen. Detta faller på Magrat, som med de andra häxornas hjälp måste resa till ett främmande land för att förhindra ett bröllop.
I vanlig ordning tycker jag det är svårt att sammanfatta handlingen i några få meningar, då det förekommer så mycket av både handling och andra utsvävningar i de här böckerna. Men temat är sagor och sagofigurer och jag tycker den är underhållande och att handlingen håller.
Det känns orättvist att inte kunna berömma de här böckerna mer trots att jag tycker de är väldigt bra skrivna. Som jag nämnde i en av de första inläggen om Discworld så har jag kastat mig in i världen vid fel tillfälle i mitt läsliv. Men jag kan ändå uppskatta alla referenser (de jag förstår åtminstone) och lustigheter som förekommer i böckerna. Ibland finns även djupare mening, bra budskap och fina stunder som jag uppskattar minst lika mycket.

(Tidigare: Bild på skivvärlden, #1 The colour of magic, #2 The Light Fantastic,
#3 Equal Rites, #4 Mort, #5 Sourcery, #6 Wyrd sisters, #7 Pyramids,
#8 Guards! Guards!, #9 Faust Eric, #10 Moving Pictures, #11 Reaper Man)
 

Kommentarer
Postat av: Malka

Älskar också Pratchetts böcker om häxorna så den här måste jag kolla upp! Tycker det är fantastiskt att han fortfarande ger ut böcker trots sin alzheimers.

Svar: Ja det är verkligen imponerande!
boklotus

2013-06-13 @ 16:06:36
URL: http://boksmurfen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0