Ska man läsa baksidor?


Tänk att plocka upp en bok som lockar med sin titel och sitt omslag, som man inte ens läser baksidan på. Sedan visar det sig att allt är briljant: handlingen, känslan, språket och spänningen. Allt är överraskningar för man har inte redan fått halva handlingen avslöjad för sig.
Det är en underbar känsla, som jag upplevt för sällan. Om det blev så varje gång man skippar baksidestexter och recensioner skulle jag aldrig kolla upp en boks handling innan jag börjar läsa.
Men det kan ju också bli tvärt om. Omslaget och titeln lämnar så mycket öppet, man börjar fantisera ihop allt den kan innehålla och ser fram emot hur handlingen borde utvecklas. Sen blir det ingenting som man väntat sig baserat på titel och inledning. Inget av det man föreställt sig är ens i närheten av att hända i boken. Sedan kollar man baksidestexten och inser att där stod det, hade man bara läst så hade man vetat att boken inte handlar om det man väntade sig.
En sådan gång är det bättre att redan veta vad boken ska handla om. Då är man redan förberedd på vart handlingen är på väg, väntar sig inget annat och blir inte besviken, utan hänger med dit baksidan riktat en. Det kan visa sig att man fullkomligt älskar boken.
Det kan ju också vara så, att en bok man avfärdat för att den verkar så dötrist blir väldigt intressant när man får veta mer vad den handlar om. Om man blir insatt i handlingen och kanske till och med får någon detalj spoilad för sig, som väcker intresset. Sedan läser man den och blir glatt överraskad för att förväntningarna var för låga i stället.
Jag vet inte längre hur mycket jag ska kolla upp böcker innan jag börjar läsa, det är så många böcker jag blivit besviken på i onödan för att jag inte visste tillräckligt mycket om handlingen. Böcker som jag egentligen tyckte var bra men där jag hade byggt upp helt andra förväntningar i onödan.
Å andra sidan är det ju en så mäktig upplevelse att få bli glatt överraskad, att bli blåst av stolen helt enkelt =)

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Jag brukar undvika att läsa baksidestexten för jag avskyr spoilers. Vill i stort sett inte veta så lite som möjligt om handlingen när jag börjar läsa. Själv så gillar jag när en bok överraskar mig totalt.

Svar: Ja det är ju det bästa när man får till det så! Båda jag läser nu är faktiskt sådana. Jag har haft noll aning om handlingen, och jag älskar allt som händer! Både överraskningarna och det förutsägbara :p
boklotus

2013-02-17 @ 18:01:50
URL: http://boktycke.se
Postat av: Nike

Jag undviker också baksidestexter. Jag brukar istället läsa de första två-tre sidorna. Fungerar nässtan alltid.

Svar: Det har jag aldrig provat, men det kanske skulle funka för mig eftersom jag ofta favoriserar början av böcker :p
boklotus

2013-02-17 @ 19:28:08
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com
Postat av: Bokpussel

Jag läser alltid baksidestexter. När sådana inte finns så kan det hända att jag läser första sidan eller så istället. Dock är det ju stor skillnad på olika baksidestexter, vissa är bra och ger bara en hint om handlingen medan andra är extremt spoilerfyllda.

Svar: Jag har upptäckt att jag blir mindre besviken om jag redan läst baksidan, men som du säger kan ju vissa vara väldigt avslöjande och det kan ju verkligen förstöra.
boklotus

2013-02-17 @ 20:00:54
URL: http://www.bokpussel.bloggplatsen.se
Postat av: Författardrömmar

Jag läser alltid baksidetexten, och finns inte en sån brukar jag provläsa lite i boken. Vissa baksidetxter är jättebra, men de finns ju också dem som är ganska dåliga.

Svar: Något som nästan är värre än spoilers i baksidestexten är när det är vilseledande (tycker jag iaf). När en viss handling och magisk atmosfär utlovas och sedan är det inte så i boken. Som tur är händer det inte alltför ofta :p
boklotus

2013-02-17 @ 21:05:03
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0