Alice in Zombieland

Det är inte kul att ogilla en bok, när man vet hur mycket tid författaren har lagt ned och hur mycket kärlek författaren känner för sina karaktärer. Om man bara kunde komma in i samma känsla som författaren skulle boken säkert vara perfekt. Följande är bara mina åsikter, för att den här boken inte var optimal för just mig.

Jag har aldrig varit så nära att ge upp en bok. När halva Alice in Zombieland handlade om high school och överdrivna/jobbiga karaktärer i stället för zombies, då blev jag nästan arg. Efter ett "I wasn't a baby, blah, blah, blah, whatever", några "O-kay", "Annnd" och "Whatevs" blev jag på riktigt arg. Jag uppskattade inte heller att Alice pratar till mig som läser, "am I right?", eller att hon lägger in parenteser.
Nog om det, jag vet att jag låter gammal! Den blev faktiskt mycket bättre. 
Första halvan: Alice förlorar sin familj i en bilolycka, där hon ser monster som hennes pappa varnat henne för hela hennes liv, och hon flyttar till sina morföräldrar och byter skola. Hon får nya vänner, intresserar sig för skolans supersnyggaste och farligaste kille, och ser inte så mycket mer av de där monstren förutom någon enstaka gång.
Andra halvan: Zombies! Alice lär sig många nya saker om både zombies och människor, hur man ska slåss mot zombies, om kyssar och liknande, och det blir faktiskt riktigt intressant :)
Jag är så glad att det vände, att det blev spännande och att det fanns så mycket att bli nyfiken på och vilja läsa mer om. Att den var långsam i början hade inte gjort mig något om jag bara hade tyckt om en enda av karaktärerna som ingick i den delen. Under senare delar av boken gillade jag dem dock lite mer.
Med ett av världens snyggaste omslag, jättebra titel och så många möjligheter så tycker jag det är synd att boken inte var annorlunda, bättre. Jag hade inte väntat mig att den skulle likna Alice i Underlandet, men det hade ju varit smart och gjort den lite häftigare. Men det är vad jag tycker :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0