Stark avslutning i Abhorsen

Till stor del känns den här boken som en fartfylld actionfilm fast i fantasy-tappning. Det kan man ju ta som positivt eller negativt, men personligen kan jag faktiskt bli uttråkad när det ständigt händer något. Men det är ju mycket intressantare när det är i form av fantasy, mystik och magi än när det är biffiga killar som skjuter och kör bil ;)
Något annat som kan locka eller skrämma är att de två sista böckerna är helt romance-fria. I första boken förekommer en liten dos romantik men i tvåan och trean saknar jag det. Däremot tycker jag att den finaste vänskapsrelationen skildras mest i den här tredje boken.
För att kort nämna handlingen så fortsätter Liraels och hennes nyfunna vänners resa mot att stoppa den äldsta och största ondska som någonsin hotat både Det Gamla Kungariket och Ancelstierre med tillhörande grannländer.
Även om jag ironiskt nog fann den fartfyllda handlingen långsam ibland så gillar jag fortfarande konceptet och karaktärerna. Jag är förtjust i Lirael och The Disreputable Dog, och jag älskar de små uppfinningar som dyker upp ibland. (Favoriten är en mekanisk groda från tvåan som fångar insekter, praktiskt!)
Slutet var det bästa med boken. Det var känslomässigt och starkt och jag drogs med helt och hållet. Grät en liten skvätt gjorde jag också, av blandade orsaker. Jag tror de här böckerna skulle göra sig bra som filmer och hoppas att någon vill göra ett seriöst försök till det.
Att läsa den här trilogin av Garth Nix har stundvis fått mig att tänka på andra författare som JK Rowling, Neil Gaiman, Philip Pullman och Jonathan Stroud. Det är någonting med stämningen i böckerna som påminner mig om dem och det är enligt mig en positiv upplevelse. 

(Tidigare: Fan art, #1 Sabriel och #2 Lirael)

Kommentarer
Postat av: Nike

Blir så nyfiken på den här serien när du skriver om den :) Började läsa en annan fantasyserie av Garth Nix en gång, men kom av mig redan i första boken nånstans. Minns däremot att BÖRJAN på den boken var väldigt bra. (Mister Monday hette den, finns som film också ser jag nu!)

Svar: Hm, den där Mister Monday verkar ju riktigt intressant tycker jag :) Men jag hittar inte filmen, jag skulle gärna ta den genvägen att se filmen först och se om det är något jag vill läsa ;)
boklotus

2013-09-02 @ 01:27:47
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com
Postat av: Nike

Oj, jag såg nu att jag missuppfattade en grej när jag googlade runt, så nån film finns det nog inte :P Dock en serie i sju delar (en för varje veckodag) ;)

Svar: Aha! Men då ska jag kolla upp den serien =)
boklotus

2013-09-02 @ 11:39:50
URL: http://www.bokmalande.wordpress.com
Postat av: Astrid Ahlberg

Garth Nix står numera med på min långa lista över böcker att läsa framöver.
Har du lust att svara på fem frågor som snurrar runt bland bokbloggare? Svaren brukar vara intressanta. Kolla i så fall dagens inlägg på min blogg astridahlberg.blogspot.se

Svar: Men vad roligt, jag brukar aldrig bli taggad :p
Och förresten så blev jag jätteförälskad i omslaget till Porten, när jag får tid ska jag gå in på kapitel1 och läsa det som finns :)
boklotus

2013-09-02 @ 14:44:52
URL: http://astridahlberg.blogspot.se
Postat av: Shamandaliex

Jag taggade också dig på listan men Astrid hann före ;)
http://fantasygrottan.blogg.se/2013/september/fem-fragor.html

Ser att du läser Elantris, jag började läsa den men orkade knappt 100 sidor. Ska bli intressant att se vad du tycker!

Svar: Kul att få bli taggad! :)
Hittills tycker jag att Elantris är väldigt intressant/spännande. Mistborn är riktigt trögstartad om man jämför ;)
boklotus

2013-09-02 @ 20:45:12
URL: http://www.fantasygrottan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0