Glatt överraskad!

Jag hade ändå någorlunda höga förväntningar på Oblivion, men hade räknat med några irritationsmoment i form av dålig trovärdighet eller för mycket action.
Men icke! Det har inte tryckts in onödiga actionscener som pågår i tjugo minuter, och man får inte se närbilder på orealistiska gröna aliens. Den här science fiction rullen har stil och är väldigt intressant.
Jorden är obeboelig, utomjordingar har förstört månen vilket resulterat i kaos på jorden i form av naturkatastrofer. När mänskligheten invaderades använde man sig av kärnvapen för att vinna kriget, men till följd förlorades planeten och människan fick fly. Jack Harper arbetar med sin partner på jorden för att säkerställa vattenkällan till deras nya tillflyktsplanet. Varje dag åker han ut från sin skyvåning för att reparera utrustning och vid tillfällen kämpa mot de varelser som nu gömmer sig på vår förstörda planet.
Jag kan tänka mig att många skulle beskriva första halvan av den här filmen som långsam, fast jag känner inte så. Det kanske inte händer så mycket till en början, men man har ju fullt upp att hänga med i handlingen och den historia som framförs att det inte gör något. Det finns tillräckligt för ögat att ta in och för hjärnan att bearbeta.
Jag älskar verkligen våningen där Jack (Tom Cruise) bor med sin partner. Glasväggar med utsikt ovan molnen, mums! Vanligtvis föredrar jag den jordnära, hemtrevliga och timmerstugiga känslan framför plast, vitt och glas. Men wow till denna bostad, särskilt när det blir storm och man ser ovädret under sig.
Förutom att filmen är estetiskt tilltalande så finns en bra historia, lagom med spänning samt en och annan vändning. Jag hade gärna fått grotta ned mig lite mer i vissa delar, men det finns väl inte utrymme för så mycket fördjupning i en enda film.

Kommentarer
Postat av: Monika

Åh, tack för att du skrivit om filmen. Jag visste redan innan att jag vill se den, men nu är jag helt säker :)

Svar: Så roligt, jag hoppas att du kommer gilla den! (Och att jag inte höjt förväntningarna för mycket ; )
boklotus

2013-08-16 @ 06:51:07
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Martin J Sällberg

Trött på dumheterna i världen? Det har kommit ut en bok som heter "How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all". Den går igenom forskning om extrema återhämtningar efter hjärnskador, epigenetik, genetisk variation mellan olika hjärnceller i samma individs hjärna, självmotsägelser i de etablerade medicinska (framför allt genetiska) teorierna om livsduglighet, vetenskapliga evolutionsparadoxer som visar att evolutionspsykologin är orealistisk, och visar helt logiskt att det är ursäkterna som är orsaken till alla dumheterna! Den innehåller även tips för hur det går att sluta med ursäkter och därmed dumheter. Boken kan beställas genom Recito förlag på länken http://litenupplaga.se/1198 Som bloggägare kan du kanske posta om den boken någon gång om du vill!

http://purescience.wikia.com

2013-08-16 @ 14:18:29
URL: http://litenupplaga.se/1198

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0