Poison

Det här är en väldigt oskyldig och helmysig ungdomsfantasy. Jag vet inte exakt vilken åldersgrupp den är tänkt för, men jag själv skulle säga unga tonåringar. Den innehåller precis det som receptet på baksidan utlovar:

A RECIPE FOR POISON:
Ingredients:
  * Magical kingdom in peril
  * Potions master (flavor: feisty)
  * Evil princess (distilled from former best friend)
  * Tiny piglet (with essence of adorable)
  * Handsome ruffian (must be funny, charming,
    good at rescuing: best if smells nice)
Blend with romance, add a dash of enchantment, mix
well for mayhem, and drizzle in humor


Det summerar boken väldigt bra och kräver ingen utförligare handlingsbeskrivning från mig tycker jag :p
Det är inte ingående beskrivningar av miljöer, länder och städer i den här berättelsen. Inte heller så mycket om regenter eller politik, samhällsstruktur eller religion. Inte alls som en lång och tung "vuxenfantasy", och med det menar jag inget negativt utan lägger bara fram min upplevelse av den information man får.
Man får komma huvudkaraktären Kyra ganska nära och berättelsen är tydligt hennes saga. Jag gillar verkligen Kyra, men förstår inte alla hennes beslut. En del grejer kändes ganska ologiska, men jag är extremt ovillig att kritisera och har inte så mycket annan kritik för den delen. Allt beror nog på vilka förväntningar man har, och även om den inte var helt som jag trodde så tyckte jag om den.
Bridget Zinn har skapat en saga med en härlig blandning av karaktärer och situationer som smidigt tar berättelsen framåt. Passar perfekt om man är ute efter en lättläst och underhållande ungdomsbok som utspelar sig i fantasymiljö :)

Dessutom skadar det inte att den är väldigt fin, jag
lade ut några bilder när jag just fått hem boken >>

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0