Ptolemy's Gate

Jag kan nog inte beskriva känslorna efter den här boken utan att spoila något. Jag får väl nöja mig med att säga vad jag tänkte när jag läste ut den: va...? Nä? VA?! Det kan väl inte va slut NU?!!
Ptolemy's gate (Magikerns port) är den tredje och sista boken i Bartimaeus-trilogin. Jonathan Stroud skriver lika bra och lika underhållande som i de två tidigare böckerna. Redan i första boken känner man att det finns en röd tråd som kommer gå genom hela trilogin, trots att alla böcker har en egen handling och ett slut. Det känns också i första att karaktärerna kommer gå igenom en spännande utveckling, vilket blir ännu mer tydligt och intressant i den andra boken. Här i tredje knyts allt ihop och karaktärerna växer.
Jag tycker om den här boken, liksom de tidigare, men mest första halvan av den. När all action satte igång blev jag en smula uttråkad, men det gick ju över.
Jag insåg förresten att Kitty Jones kvalar upp till att bli en av mina favoritkaraktärer under hela 2012. Förutom henne får vi såklart läsa mer om Nathaniel/John Mandrake och Bartimaeus :)
Jag vill verkligen rekommendera den här trilogin. Den är rolig, intressant och spännande, och jag kan inte sluta tänka på den. Det finns så mycket att älska med de här böckerna, och för första gången vill jag rekommendera ljudböckerna framför de "riktiga". Simon Jones är verkligen en helt underbar uppläsare som ger den perfekta känslan och lite extra dimension.

(Tidigare: The Amulet of Samarkand
         och The Golems Eye)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0