Innocent Darkness

Den här var bättre än jag trodde, men inte så bra som jag hoppats. Det jättesnygga omslaget både lockade och varnade. Den är nog bäst om man inte har så höga förväntningar, problemet är bara att Suzanne Lazear höjer förväntningarna rätt mycket genom att börja så bra.
Innocent Darkness är första boken i The Aether Chronicles och handlar främst om Noli som skickas till en ungdomsvårdsskola för flickor, för att slippa anstalt/fängelse när hon kört olovligt med en automobil (The old Hestin-Dervish Pixy), för att sedan dras in i fe-världen där man vill åt hennes "gnista".
Jag blev mycket glatt överraskad. Steampunk-känslan fanns där, och jag gillade att Noli var smart och tuff på rätt sätt (ansiktet på omslaget speglar inte hennes personlighet så bra tycker jag). Tiden på skolan var faktiskt spännande vilket jag inte hade trott. Det är rätt typ av obehagligt, på ett sätt som ökar läslusten i stället för att bara ge ångest. Den var förutsägbar ibland, och det kändes som att någon missat sista korrläsningen, men det gjorde inget tycker jag.
Däremot gjorde det mig något när de plötsligt bytte författare! (Okej de gjorde inte det, men det kändes så ;) Jag vet inte när i boken övergången skedde, men från att verkligen gilla den började jag plötsligt sucka i stället. Så mycket potential, och så började karaktärer plötsligt bete sig ologiskt, de tappade sin styrka och resonerade obegripligt/korkat.
Den enda jag gillade mer mot slutet var the huntsman, Kevign Silver-tongue. En sak jag ogillade redan från början var att magin behöver en ung flicka runt 16-17 med gnista vart sjunde år för att kunna överleva, annars dör fe-världen. Jag fattar att det behövs för handlingens skull, men hade hon ingen bättre idé? ;)
Den har sina brister men... jag gillar den ändå! Jag gillar att feerna finns i en annan värld med sina hov och kungariken, gillar portalerna dit, och att den världen är så där magisk som en fe-värld ska vara. Jag gillar att Drottningen älskar avancerad teknologi och har häftiga och steampunk-iga saker, som en kugghjulshund. Jag tänker absolut ge tvåan en chans när den kommer, och då hoppas jag på lite mer om luftpirater!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Är väldigt nyfiken på den här!

Svar: Då tycker jag att du ska prova den! Den är absolut läsvärd tycker jag, trots att jag blev besviken på några delar :p
boklotus

2012-10-07 @ 11:35:15
URL: http://liberlibri.blogg.se
Postat av: C.R.M. Nilsson

Jag är fortfarande sugen på den här. Tror du skrev om den i någon jerka och jag har skrivit upp den på min TBR-lista. Ska definitivt se om jag kan få tag på den :)

Svar: Om du fortfarande känner för den så borde du prova :) Jag tycker den var starkast i början och tappade sig lite sen ett tag, men överlag gillade jag den och tyckte den hade mysig stämning.
boklotus

2012-10-07 @ 14:28:45
URL: http://lacrimamens.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0