Stardust

Denna bok av Neil Gaiman läste jag ett tag efter att jag sett filmen, och jag tror faktiskt att jag gillar filmen bättre.
Den handlar om Tristan Thorne, som ger sig av till den magiska andra sidan av muren i hans hemstad "Wall". Till sin älskade Victoria ska han hämta en fallen stjärna för att bevisa sin kärlek, men stjärnan visar sig vara en kvinna vid namn Yvaine, och Tristan är inte den enda som är ute efter henne.
Även om äventyret är väldigt fantasifullt och tilltalar mig under läsandet av boken, så gör den inte jobbet lika bra som filmen. Skådespelarna lyfter karaktärerna bra, även om det saknas en och annan filur från boken.
Den avgörande skillnaden tror jag är Captain Shakespeare, han är okej i boken men helt fantastisk i filmen.
(Spelad av Robert de Niro). Jag känner också att jag föll mer för Tristan och för kärlekshistorien genom filmen.
Något som bör poängteras nu när jag favoriserar filmen är att jag läste boken på svenska. Jag är säker på att jag hade fallit mer för den om jag läst den på engelska, språket och språkflödet blir inte alltid detsamma i översättningar. Men det är en rolig bok, och en rolig film, som verkligen faller mig i smaken vad gäller magi och konstigheter.
Min favoritdel är marknaden vid "Wall" som gärna hade fått vara mycket längre.
Det är nog allt jag har att säga om detta verk, eftersom jag gärna vill hålla mig så kortfattad som möjligt i mina blogginlägg om jag kan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0