Måste författaren synas?

När jag öppnade nya Skriva idag fanns det massa tips på hur man bygger upp sin författarplattform, och det fick mig att undra en sak.
Jag fattar såklart att man vill lägga mycket ljus på sig själv och inte bara på boken, pusha författarnamnet. Det är ett bra sätt att uppmärksamma sina böcker, det är bra på många sätt och säkert kul också. Men, måste man det om man inte vill?
Jag är inte en författare, jag är bara en privatperson som skrivit en bok. Jag vill nog aldrig ens bli författare, fast jag vill ge ut massa fler böcker. Jag vill skriva många fler böcker, och jag vill att folk ska tycka om dem och köpa dem.
Men jag vill inte vara "författaren", jag vill ju bara dela med mig av alla sagor och berättelser som trängs i mitt huvud.
Jag vill att det ska vara boken i fokus och inte jag, jag som person har egentligen ingenting med min bok att göra. Jag ville inte ens ha mitt namn på min bok, bestämde mig till slut för att förkorta bort Annelie till bara A, och så gjorde jag det kursivt så att det skulle synas sämre. (Tyvärr blev det något fel på första upplagan och namnet är o-kursiverat, vet inte varför det blev så men jag skickade omedelbart ett nytt omslag för de framtida trycken).
Är det okej eller ens möjligt att strunta i författar-delen av sitt författande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0