Land of Stories - The wishing spell

Vilken mysig bok!
Jag trodde att den var skriven för vuxna fast som också skulle funka bra för yngre läsare. Den visade sig vara precis tvärt om, skriven för yngre men funkar för vuxna.
Det var väl den största överraskningen att anpassa sig till, men så fort jag kom in i middle grade -tänket så flöt det på jättebra!
Boken handlar om tvillingarna Alex och Connor som plötsligt finner sig i sagolandet med stora stygga vargar, prinsessor, onda styvmödrar, slott, sagobyar, troll och feer med mycket mera. Chris Colfer har inte utelämnat mycket i tvillingarnas äventyr som främst går ut på att finna sin väg hem igen.
Själv skulle jag hellre stanna i sagolandet om jag var dem ;)
Jag hade lite svårt att känna med karaktärerna, det var mer som att man följde med dem. Det var också lite väl lätt för dem ibland som i många mellanstadieböcker, men jag vill inte klaga egentligen. Det hindrade mig inte från att njuta väldigt mycket av den här berättelsen. Jag praktiskt taget gnistrade av lycka så fort sceneriet ändrades och man fick "se" sagoplats efter sagoplats.
Hela sagolandet är uppdelat i åtta kungariken som har illustrerats jättebra i en karta i början och slutet av boken. En sak som jag gillade med tanke på att boken är ganska tjock är hur fort alla scener går. Det gör att boken inte känns långsam utan full av äventyr.
Tankarna vandrade oundvikligen till både 10th kingdom och Shrek vid flera tillfällen och då gillade jag boken ännu mer. Ibland tänkte jag allting i animerat och känner att det skulle vara jättekul om boken blir film någon gång :)

(Tidigare omnämnt: The 10th Kingdom)

Kommentarer
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie

Men vilken mysig blogg du har =)
Gillar blommbilden bakom bokomslagen ^^

Svar: Vad kul att du gillar det, tack =D
boklotus

2012-12-25 @ 10:34:25
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0