Det där med självförtroende...

Idag tänker jag skriva ett utlämnande inlägg, och medge att mitt självförtroende inte är på topp.
När jag fick hem några exemplar av min bok idag insåg jag att jag är värdelös på att göra bokomslag. Det är ju förvisso lite begränsat, alla har inte möjlighet att illustrera en skitsnygg bild.
Så med de medel jag har tyckte jag ändå att det blev snyggt. Inget "snirkel", trots att jag älskar det på andras böcker. Inget som gör att omslaget ser typiskt 2012 ut. Inga ansikten. Tidlöst, enkelt och snyggt, tyckte jag. Men nu, nu när jag ser det på en tryckt bok, så tycker jag inte att jag har gjort ett snyggt omslag. Jag kanske skulle ägnat ytterligare fyra år till att göra en supersnygg illustration?
Jag har även börjat ifrågasätta innehållet... Vem vill läsa min bok?! Jag, det var ju därför jag skrev den. Men jag hade kunnat njuta av den på en enkel pdf, utan att lägga så mycket jobb och energi på den efter att den var klar.
När det finns briljanta böcker som Soulless, som jag är mitt inne i just nu, så förstår jag inte varför jag gjorde detta. Bara för att jag hade läst några dåliga böcker 2009, och fick för mig att jag skulle skriva en egen så att jag fick bli nöjd någon gång... Det enda jag hade behövt göra var att vänta, det skulle ju strax komma ut så många nya bra böcker.
Jag inser att jag inte gör så bra reklam för den här boken just nu, men just nu bryr jag mig inte heller. Det är ju så här jag känner. Varför gjorde jag det här?!

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej. Ville mest säga om det är den bilden du visar som är ditt omslag så väcktes min nyfikenhet direkt. Jag börja direkt söka efter vilken författare som skrivit den. *ler* Om innehållet i boken kan jag inte uttala mig om då jag inte vet vad den handlar om. Men nyfiken gjorde du mig!

Svar: Vad kul att bilden lockade, jag blir verkligen jätteglad att höra det! Mitt missnöje grundas mest i att bilden inte gjorde sig så bra på tryck. Jag blir lite nervös att de som köper den ska bli besviken när den kommer i brevlådan och inte är lika fin som på skärmen (fast så är det ju ofta när nåt går från skärm till utskrift). Det kanske är larvigt av mig, men när man skapat något vill man ju gärna att det ska bli "perfekt" :p Jag blev i alla fall glad för din kommentar, tack för att du tog dig tid att skriva några rader i stället för att bara tänka det och surfa vidare :)
boklotus

2012-08-14 @ 11:52:42
URL: http://www.midnattsord.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0